EUROPEJSKA STACJA – Chamonix-Mont-Blanc

29 Maj

Chamonix-Mont-Blanc to małe malownicze miasteczko leżące we Francji, tuż przy granicy ze Szwajcarią i Włochami. Mieści się ono na wysokości 1035m we francuskich Alpach. Otoczone ze wszystkich stron górami, z których najwyższy szczyt to Mont Blanc (4810 m n.p.m.). To miejscowość znana z licznych stoków narciarskich. Jest jednym z najpopularniejszych kurortów zimowych. Pod nim znajduje się tunel łączący Francję z Włochami.

Podróżując do Barcelony zatrzymaliśmy się w tym miasteczku. Wszystko to, za namową sympatycznej Chorwatki, która opowiadała same pozytywne rzeczy o tym miejscu. Zachwycała się malowniczymi widokami i niecodziennym klimatem.

Gdy dojechaliśmy do Chamonix wiedzieliśmy już, że się nie myliła. Wspaniałe miejsce, cudowne krajobrazy! Malutka miejscowość mieszcząca się w samym sercu Alp. Parking, na którym się zatrzymaliśmy otoczony był ze wszystkich stron górami.

W niedługim czasie zaczęło robić się ciemno. Zdziwiliśmy się, bo pora nie była jeszcze aż tak późna. Wraz ze zmrokiem przyszło chłodne powietrze, pomimo tego, że podróżowaliśmy w sierpniu. Na tamtych terenach, pogoda potrafi być naprawdę bardzo zmienna, a słońce świecić krócej niż w innych rejonach. Nie przeszkodziło nam to w naszych planach. Postanowiliśmy udać się do centrum. Zastanawialiśmy się czy sprosta naszym ogromnym oczekiwaniom.

Urokliwa okolica, malutkie domki i górski widok wytwarzały niesamowity klimat. Do tego, robiło się coraz ciemniej i latarnie zaczęły rozświetlać aleje. Dopiero teraz główna ulica Rue du Docteur Paccard ożywiła się. Nagle pojawiło się mnóstwo ludzi. Miejsca siedzące, przy wystawionych na dwór stolikach, zapełniały się. Zrobiło się gwarno i tłoczno. Ceny w restauracjach powalały (jak to zwykle bywa w takich małych turystycznych miejscowościach). Postanowiliśmy więc odejść trochę od centrum. Zrobiliśmy kilkadziesiąt kroków i zrobiło się tak cicho, że nie mogliśmy uwierzyć, że jeszcze przed chwilą słyszeliśmy gwar i hałas.

Centrum wyłączone jest w ruchu kołowego i składa się z kilku ulic i placów. Najbardziej charakterystyczne miejsce to skrzyżowanie dwóch głównych dróg. Oprócz wspaniałych widoków wokoło, możemy zobaczyć Kościół św. Michała, Muzeum Kryształowe oraz  Musee Alpina. Spacerując po centrum tego miasteczka możemy natknąć się na dwa pomniki zdobywców Mont Blanc – Michaela-Gabriela Paccarda oraz Harace’a-Benedicta de Saussurela.

W zimniejszych miesiącach do Chamonix przyjeżdża naprawdę sporo zagranicznych gości. Wszystko dlatego, że znajduje się tam naprawdę sporo tras narciarskich o różnych poziomach trudności. Poza tym, mamy możliwość uprawiania narciarstwa pozatrasowego, a także paralotniarstwa z narciarstwem. Ciekawostką jest, że miasteczko to było gospodarzem pierwszej Olimpiady Zimowej z 1924 roku.

Latem najbardziej popularne są górskie wspinaczki wyznaczonymi trasami. Bardziej zaawansowani decydują się na piesze wyprawy. Pozostali mogą skorzystać z wielu kolejek i wyciągów.

Bardzo żałuję, że nie było mi dane zostać w tej przepięknej malowniczej miejscowości trochę dłużej. Musieliśmy ruszać w dalszą drogę. Zwiedziliśmy tylko pobieżnie centrum i pobliskie tereny. Mam nadzieję, że jak już lepiej opanuję deskę, to wybiorę się znów do Chamonix, tym razem, by wypróbować tamtejsze stoki.

Mieliście już kiedyś przyjemność odwiedzenia tych rejonów? Może znacie inne, równie urokliwe miasteczka, do których koniecznie trzeba pojechać?