W SPÓDNICY DO STOLICY – Żydowska Praga 6/6

29 Maj

Zabiorę Was na ostatni spacer po czeskiej stolicy (na końcu wpisu podlinkowałam Wam poprzednie wycieczki). Dzisiaj odwiedzimy Dzielnicę Żydowską. Artykuł jak zwykle podzielony jest na dwie części. Pierwsza, zawiera przewodnik, w którym znajdziecie uproszczoną mapę oraz krótkie opisy zabytków. Druga to Moje Wspominki, powstała specjalnie dla tych, którzy wolą przeczytać relację z podróży w formie pamiętnika.

TRASA CZWARTA (KRÓTKA)

mapapodkład mapy ? google maps

Jako, że synagogi żydowskie mieszczą się bardzo blisko siebie i nie dało się przestawić ich położenia na jednej mapce, przygotowałam dodatkową, która przedstawia dzielnicę Josefov.

mapa Josefovpodkład mapy ? google maps

Podczas wycieczki zobaczyliśmy wszystkie przedstawione budynki z zewnątrz. Zwiedziliśmy tylko Synagogę Jeruzalemską. Zajęło nam to około 4h. Jeśli macie do dyspozycji cały dzień, warto wejść do środka pozostałych żydowskich świątyni.

1.Rudolfinum

rudolfinium

Po opuszczeniu metra na Staromiejskiej, kierujemy się w stronę Wełtawy. Już z daleka widoczny jest neorenesansowy budynek z końca XIX wieku. Mieści się tam Galeria Rudolfinum, w której zobaczymy współczesną fotografię i malarstwo. Oprócz tego to siedziba Czeskiej Filharmonii. Odbywają się w niej (a dokładnie w Sali Dvořákova) najważniejsze koncerty festiwalu Praska Wiosna. Niedaleko znajduje się też Muzeum Rzemiosła Artystycznego.

CENY BILETÓW:
GALERIA RUDOLFINUM: 130 (80) CZK, W PONIEDZIAŁKI ZAMKNIĘTE
MUZEUM RZEMIOSŁA ARTYSTYCZNEGO 80-130 (40-70) CZK, W PONIEDZIAŁKI ZAMKNIĘTE
CZESKA FILHARMONIA: 100-600 CZK. TANIE BILETY MOŻNA NABYĆ NA PRÓBY PUBLICZNE I GENERALNE

2.Kamienice w dzielnicy Josefov

kamiece josefov

W dzielnicy Josefov otoczą nas przepiękne, kolorowe i zdobne kamienice. Na każdym kroku spotkamy budynki charakteryzujące się bogatą ornamentyką oraz wymyślnymi gzymsami.

Podążamy w stronę praskich synagog. Za chwilę zobaczymy jakie tajemnice kryje Dzielnica Żydowska. Jesteście pewnie ciekawi ile kosztuje ich zwiedzanie. Bilety wstępu do synagog kosztują więcej niż do innych praskich zabytków. Mamy możliwość wyboru jednej z czterech tras.

cennik synagogi

3.Synagoga Pinkasa (Pinkasova synagoga)

pinkasova synagoga

Pierwszą synagogą, którą zwiedzimy jest Pinkasova Synagoga. Powstała w XVI wieku. Obecnie jest pomnikiem poświęconym pomordowanym Żydom w czasie II wojny światowej. Ma ona znaczenie symboliczne. Na ścianach w jej wnętrzu zapisane są imiona 77297 Żydów, którzy zginęli w czasie Holocaustu. Znajdziemy tam również kolekcję 4500 rysunków stworzonych przez dzieci w Terezinie. W podziemiach zachowały się pozostałości starej łaźni tzw. mykwy oraz oryginalne inskrypcje zdobiące bożnicę.

4.Stary Cmentarz Żydowski (Starý židovský hřbitov)

cmentarz żydowskiŹródło zdjęcia: www.wikipedia.org

To najstarszy zachowany cmentarz żydowski w Europie, powstały w XV wieku. Znajduje się on obok Pinkasowej i Klausowej Synagogi. Na jego teren możemy dostać się przez podwórze świątyni Pinkasa. Szacuje się, że mieści się tam ok 12 000 grobów oraz szcątki 80 tys. ludzi. W jego kształtowaniu wykorzystano system nasypowy. Nakładano warstwy ziemi na stare groby. W ten sposób, w niektórych miejscach, wytworzyło się nawet 12 warstw nagrobków. Pochowanych jest tutaj wielu znanych ludzi m. in. twórca słynnego Golema, który znajduje się w Staronowej Synagodze (opowiem Wam o nim już niedługo). Wychodząc ze cmentarza nie zapomnijmy zapisać na karteczce życzenia i złożyć jej na ścianie z płytami nagrobnymi. Należy przycisnąć ją kamykiem, by nie porwał jej wiatr (zwyczaj ten wywodzi się z dziejów ludu Izraela, gdzie zmarłych na pustyni przykrywano kamieniami).

5.Synagoga Klausa (Klausová synagoga)

klausova synagogaŹródło zdjęcia: www.wikipedia.org

Klausova Synagoga znajduje się w bliskim sąsiedztwie Cmentarza Żydowskiego. Powstała w XVII wieku na miejscu trzech małych budynków, które mieściły synagogę, mykwę i szkółkę talmudyczną (talmud to jedna z podstawowych ksiąg judaizmu). Obecnie stanowi część Muzeum Żydowskiego. Zobaczymy w niej wystawę „Tradycje i obyczaje żydowskie, część I”.

6.Sala Obrzędowa (Obřadní síň)

Klausova Synagoga

Znajduje się zaraz obok Synagogi Klausa. To neoromański budynek będący częścią Muzeum Żydowskiego. Przez długi czas przygotowywano w niej do pochówku ciała zmarłych Żydów.

7.Synagoga Staronowa (Staronová synagoga)

Staronova Synagoga

Kierujemy się teraz ku najstarszej czynnej synagodze w Europie. Ta wczesnogotycka kamienna świątynia powstała w XIII wieku. Na początku nazywana był Nową lub Wielką, jednak z czasem zyskała miano Staronowej (po pewnym czasie od jej powstania, zaczęto budować inne synagogi, ale wciąż istniała jeszcze Stara Synagoga, stąd nazwa Staronowa). Dzięki temu, że nie uległa większym przebudowom, możemy oglądać ją teraz prawie w oryginale. Do dzisiaj służy jako bożnica i główna synagoga gminy żydowskiej w Pradze. Wiąże się z nią wiele legend. Najciekawszą jest opowieść o Golemie, czyli istocie ulepionej z gliny, przypominającej człowieka. Nie posiada ona jednak duszy i zdolności mowy. Znany rabin średniowiecznego żydowskiego getta, kazał ułożyć golema na strychu synagogi, gdzie można dostać się tylko przy pomocy drabiny. Glinianego olbrzyma nie odnaleziono, a wstęp  do tej części świątyni jest nadal zakazany.

8.Synagoga Wysoka (Vysoká synagoga)

wysoka synagoga

Idąc dalej, napotkamy Synagogę Wysoką (znaną też jako Synagoga Ratuszowa), zbudowaną w stylu renesansowym. Powstały w XVI wieku budynek, został już kilkukrotnie przebudowywany. Obecnie, mieści się w nim wystawa „Tysiąc lat kultury żydowskiej na ziemiach czeskich” oraz tkaniny i ozdoby używane do dekoracji Tory i Arki Przymierza. Czasem odbywają się też tam nabożeństwa.

9.Synagoga Maisela (Maiselova synagoga)

Maiselova SynagogaŹródło zdjęcia: www.wikipedia.org

Kolejną żydowską budowlą jest renesansowa Synagoga Maisela, powstała w XVI wieku. Po pożarze została odbudowana w stylu barokowym. Z pierwotnego układu zachowano rzut trójnawowy z piętrowymi galeriami dla kobiet. Znajduje się w niej Muzeum Żydowskie z ekspozycją poświęconą historii morawskich i czeskich Żydów od początków osadnictwa do emancypacji w XVIII wieku.

10.Hiszpańska Synagoga (Španělská synagoga)

Hiszpańska Synagoga

To najmłodsza z sześciu praskich synagog Josefova. Powstała w miejscu Starej Synagogi. Wybudowana została w stylu hiszpańsko-mauretańskim. Cechują ją bogate zdobienia, motywy orientalne, ciekawe witraże oraz wykwintna ornamentyka. Znajduje się w niej Muzeum Żydowskie z ekspozycją prezentującą historię Żydów czeskich i morawskich od XVIII wieku do roku 1945.

11.Pomnik Franza Kafki

Pomnik Franza Kafki

Mieści się on zaraz obok Synagogi Hiszpańskiej i Kościoła św. Ducha. Wykonany z brązu pomnik ma upamiętniać wybitnego czeskiego pisarza pochodzenia żydowskiego- Franza Kafkę. 375-cio centymetrowa rzeźba została odsłonięta w 120-ste urodziny pisarza. Pomniejszona jego wersja wręczana jest jako Międzynarodowa Nagroda Literacka.

12.Kościół św. Szymona i Judy

kościół św Szymna i Judy

To późnogotycki, jednonawowy kościół, powstały w XVII wieku. Posiadająca barokową fasadę świątynia to obecnie sala koncertowa.

13.Klasztor św. Agnieszki (Anežský klášter)

Klasztor św Agnieszki

Będąc w Dzielnicy Żydowkiej, warto udać się trochę bardziej na północ, by zobaczyć zabudowania klasztoru św. Agnieszki. To pierwszy gotycki budynek w całych Czechach. Jego inicjatorką była oczywiście św. Agnieszka, siostra króla Wacława I. Kompleks zabudowań stanowią dwa kościoły (św. Franciszka i św. Salwatora), kaplice św. Magdaleny i św.Barbary, a także budynki pomocnicze. Przeznaczony głównie dla klarysek (a także franciszkanów i dominikanów) został ocalony przed wyburzeniem. Mieści teraz czeską część Galerii Narodowej zbiory sztuki średniowiecznej.

DO KLASZTORU MOŻNA WEJŚĆ ZA DARMO. ZAMKNIĘTY DLA ZWIEDZAJĄCYCH JEST W PONIEDZIAŁKI.

14.Jeruzalemska (Jubileuszowa) Synagoga (Jeruzalémská (Jubilejní) synagoga)

Jeruzalemska Synagoga

Ostatnim punktem programu jest największa i najmłodsza synagoga praska. Powstała na początku XX wieku, zachwyca kolorową fasadą, bogatym wnętrzem i kutymi żyrandolami. Utrzymana jest w stylu secesji oraz mauretańskim, z domieszkami sztuki islamskiej. Wybudowana została w reakcji na zburzenie trzech bożnic na Josefovie: Nowej, Cikana oraz Wielkodworskiej. Mieści się ona z dala od pozostałych synagog.

Jeruzalemska Synagoga wnętrze

W świątyni odbywają się nabożeństwa wspólnoty ortodoksyjnej. Znajdziemy tam też ekspozycję na temat: „Społeczność żydowskiej w Pradze od 1945 roku do dnia dzisiejszego„.

Moje wspominki

To był już nasz ostatni dzień w Pradze. Niesamowicie szybko minął nam ten krótki urlop. Pomimo tego, że spędziliśmy tutaj tylko cztery noce, bardzo dużo udało nam się zobaczyć. Zrealizowaliśmy moje ambitne plany. Nasze ostatnie przedpołudnie przeznaczyliśmy na zobaczenie Josefova. Postanowiliśmy pospacerować trochę po Dzielnicy Żydowskiej. Wysiedliśmy na przystanku Staromiejska i zaczęliśmy kierować się ku pierwszej synagodze. Po drodze zobaczyliśmy potężny gmach Rudolfinium, w którym mieści się FIlharmonia Praska. Pogoda coraz bardziej się psuła, zaczęło padać. Już z oddali rzuciły nam się w oczy przepiękne, kolorowe i bardzo zdobne kamieniczki. Po chwili otaczały nas już ze wszystkich stron.

Pierwszą świątynią, którą zobaczyliśmy była Synagoga Pinkasa. Przed nią ustawiła się naprawdę długa kolejka turystów. Przyznam Wam się do takiej mojej słabości. Będąc przez zabytkiem, mam niesamowitą ochotę wejść do środka. Nieważne czy planowałam to wcześniej czy nie (wiadomo wiąże się to z ilością czasu jaki mam oraz z funduszami, które posiadam). Jest to ode mnie silniejsze. Pewnie, gdyby nie ta niesamowicie długa kolejka, pozbylibyśmy się z portfela kolejnych kilkuset koron 😀 Jako, że o 16-stej odjeżał nasz pociąg, nie mogliśmy sobie na to pozwolić. Spacerowaliśmy po Dzielnicy Żydowskiej podziwiając jej piękną architekturę i historię. Mury tych świątyni przeżyły naprawdę dużo. Widziały tyle zła, przemocy i pogardy. Na Josefovie panuje tak niesamowicie mistyczny klimat, którego nie da się opisać słowami. Pomimo tłumu turystów, nie było słychać ich rozmów, krzyków, tak jakby coś to wszystko zagłuszyło. Mam nadzieję, że podczas kolejnego pobytu w czeskiej stolicy będę miała możliwość dokładnego zobaczenia wnętrz tych tajemniczych budowli.

tabliczka

Dotarliśmy do każdego zakamarka Dzielnicy Żydowskiej. Coś mi się jednak nie zgadzało. Widziałam kiedyś zdjęcia kolorowej praskiej synagogi, której nie potrafiłam nigdzie zlokalizować. Nawet kilkukrotne przeanalizowanie mapy nic nie dało. Weszliśmy do sklepu z pamiątkami i znaleźliśmy tam na ścianie opis wszystkich żydowskich świątyni. O! Jest i ta, o której mówiłam! Okazało się, że mieści się ona blisko dworca PKP, z dala od pozostałych synagog. Postanowiliśmy udać się tam, tym bardziej, że właśnie w tą stronę zmierzaliśmy. Dzięki mapie bez problemu dotarliśmy na miejsce.

hmm

Kolorowe wnętrze, z ciekawymi kształtami i wzorami wywarło na nas ogromne wrażenie. Tak właśnie wyobrażałam sobie wewnętrzną przestrzeń synagogi – kolorową, ze złoceniami i przede wszystkich charakterystycznymi formami. Bilet wstępu kosztował 100 CZK.

synagoga wnętrze

Weszliśmy na wyższy poziom. Zobaczyliśmy tam ekspozycję prezentującą historię Żydów po II wojnie światowej. Przed wejściem, mężczyźni zobowiązani są do założenia jarmułki (małej żydowskiej czapeczki), którą mogą zabrać sobie na pamiątkę. Z piętra bardzo dobrze widać ołtarz, kute żyrandole i przepiękne zdobienia.

kolorowe sklepienie

Zmierzając w kierunku dworca PKP, zobaczyliśmy Muzeum Narodowe z całkiem innej strony. Najbardziej charakterystyczny obraz, który mam w pamięci, to symetryczny widok od strony Placu Wacława. To zdjęcie ukazuje muzeum z trochę innej perspektywy.

muzeum narodowe

To już koniec. Czekając na spóźniony pociąg, próbowałam poukładać sobie wszystko to, co udało mi się zwiedzić, zobaczyć, wszystko to, co przeżyłam. Niestety, trzeba było już wracać. Droga powrotna okazała się dłuższa niż przypuszczaliśmy. Nie tylko polskie pociągi mają opóźnienia. To wszystko na dzisiaj. Do zobaczenia następnym razem! 😉

dworzec

Poprzednie wpisy z tej serii: